מצב התחבורה בישראל של שנת 2021 הוא בכי רע עם היעדר תשתיות וקריסה תחבורתית שהולכת ומעמיקה. עומסי התנועה בכבישים הולכים ומתגברים והעבודות על הקווים השונים של הרכבת הקלה כמובן לא תורמים לעומס התחבורתי. בזמן שכמות כלי הרכב על הכבישים עולה תוך היעדר תשתיות לספיגת כלי הרכב בכבישים, הפתרון, שאמור להיות בדמות הרכבת הקלה, הוספת כבישים, ואפילו המטרו המפורסם שדובר עליו רבות, פשוט לא נראה באופק ואולי יתרחש בעתיד הרחוק תודות לבעיות בירוקרטיות אשר צומחות מידי יום. עם זאת, אחד הנושאים אשר קיבל דגש עיקרי ונרחב ברפורמה של משרד התחבורה לשנים הקרובות, כן נוגע למכוניות החשמליות בכבישי ישראל ולחלק המרכזי שלהם בעתיד התחבורתי.
העתיד החשמלי בכבישי ישראל
מכוניות חשמליות הן ללא ספק העתיד של כבישי ישראל בעיקר עבור מי שבוחר מטעמי נוחות להמשיך ולהשתמש ברכבו הפרטי ולא לעבור לתחבורה הציבורית אשר לפי התוכניות המוצגות לציבור, עושה רושם כי כדאי לסמוך על השימוש בה. המצב הנתון הוא שהמכוניות הפרטיות לא רק שלא מצמצמות את הנוכחות שלהן בכבישי ישראל אלא אף מגדילות את הנוכחות שלהן באופן עקבי כבר שנים וקשה לראות את המגמה הזאת משתנה. השאלה הגדולה היא כיצד ניתן יהיה לבצע את ההתאמות התחבורתיות למכוניות החשמליות בעתיד על חשבון המכוניות המונעות בדלק או בגז. בהחלט מדובר במשוכה קשה אך לא כזאת שבלתי ניתנת לעבור אותה באמצעו תקנות ופעולות יצירתיות שמקבלי ההחלטות יצטרכו לנקוט בהן בעתיד הקרוב.
התאמה לדרישות תפעול הרכבים החשמליים
ההתאמה החשובה ביותר שניתן לבצע עבור מכוניות חשמליות היא זו הנוגעת לנקודות טעינה ומחייב הגדלת נקודות הטעינה לרכבים חשמליים בכל רחבי הארץ. מצב נקודות הטעינה בישראל הוא אינו אידיאלי בלשון המעטה וכיום, יש בעיקר נקודות טעינה בבתים פרטיים ובנקודות ספציפיות במשרדים גדולים. מבחינת פיזור ארצי, יש כיום מעט מאוד נקודות טעינה הפזורות ברחבי הארץ, אך כדי שנהג יוכל לתכנן נסיעה ארוכה בבטחה, הוא צריך לחשב היכן הוא יכול לעצור בדרך גם אם מדובר על כך שהנסיעה תתארך מהרצוי ולא מדובר במצב אידיאלי.
שדרוג תשתיות
התשתיות במדינת ישראל צריכות לעבור שדרוג משמעותי ונרחב על מנת שהמצב התחבורתי בארץ יהיה באיכות גבוהה ויספק תנאים הולמים לעוברים בדרכים. בנוסף, יש לפעול להורדת המיסוי על רכישת רכבים פרטיים, במידה שהם חשמליים וזאת על מנת להוביל לעלייה בכמות הרכבים החשמליים בכבישי ישראל. מדובר באינטרס לאומי שאמור לסייע מאוד לאיכות הסביבה ולכן, ההערכות מדברות על כך שכבר בעוד עשור לא נוכל לקנות יותר רכבים המונעים בגז ואף תהיה חוסר כדאיות כלכלית לרכוש רכבים המונעים בדלק ולא על חשמל.